یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

حمله نظامی محدود یا فرا محدود

حمله نظامی محدود یا فرا محدود



اوباما بر حمله محدود به سوریه تأکید دارد، اما کریس هارمر، تحلیلگر ارشد نیروی دریایی امریکا و طراح این استراتژی،درستی و کارآیی آن را مورد تردید قرار داده است.اگر این تردید از جنس مداخله بلند مدت باشد باید پس از حملات موضعی و محدود اقدام نظامی فرا محدود را هم از سوی آمریکا شاهد باشیم.

به گزارش جام جم آنلاین گرچه همه شواهد و قرائن نشان می دهد که آمریکا می خواهد به طور یکجانبه و بدون مجوز سازمان ملل مانند حمله به عراق به سوریه نیز یک حمله نظامی موضعی و محدود داشته باشد اما اکنون با تردید طراح این استراتژی به نظر می رسد روش آمریکا برای حمله تغییر پیدا کند.

آمریکا که به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه قصد جنگ افروزی در منطقه را دارد، با مخالفت شدید روسیه روبرو شده و از واکنش کرملین پس از حمله به سوریه آگاهی ندارد.

خبرهای غیر رسمی منتشر شده به نقل از پوتین حاکی از آن است که مسکو تهدید کرده در صورت حمله آمریکا به سوریه،روسیه نیز عربستان سعودی را مورد حمله قرار خواهد داد.

اوباما شب گذشته در یک گفت وگوی تلویزیونی با توجه به این که هیچ مدرک و سندی دال بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی وجود ندارد تأکید کرد که اطمینان داریم حمله شیمیایی کار حکومت سوریه بوده است.

رئیس جمهور آمریکا که اکنون در نقش جورج بوش دوم بازی می کند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی «پی بی اس» گفت:یک حمله «محدود» به عنوان «یک اخطار» در این باره، می تواند تاثیر مثبتی بر بحران سوریه بگذارد و جلوی استفاده از این تسلیحات را در آینده بگیرد.

 

 

وی که هنوز درباره مداخله نظامی در سوریه تصمیمی نگرفته دراین مصاحبه تلویزیونی گفته است به کارگیری تسلیحات شیمیایی، بر منافع ملی آمریکا تآثیر دارد.

استفاده از سلاح شیمیایی آن هم در سوریه و در جنگی که از سوی آمریکا و غرب علیه دولت این کشور راه افتاده است چه ربطی به منافع ملی آمریکا دارد پرسشی است که در زمان حمله آمریکا به عراق هم بی پاسخ ماند.

در آن زمان هم بازرسان سازمان ملل پس از این که در گزارش های خود اعلام کردند که هیچ سلاح شیمیایی یافت نشد، اما جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا دیوانه وار دستور حمله به این کشور را صادر کرد.

اوبا در ادامه گفت گو تاکید کرد؛یک حمله محدود به عنوان یک اخطار در این باره، می تواند تاثیر مثبتی بر بحران سوریه بگذارد و جلوی استفاده از این تسلیحات را در آینده بگیرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین درباره اقدام نظامی در سوریه گفت: ما در حال مشورت با متحدان خود و جامعه بین المللی هستیم. من هیچ علاقه ای به یک جنگ نامحدود در سوریه ندارم اما باید اطمینان حاصل کنیم وقتی کشوری معیارهای بین المللی در مورد تسلیحاتی مانند تسلیحات شیمیایی را نقض می کند، باید در این باره پاسخگو باشد.

ایالات متحده، انگلیس و فرانسه به همراه ترکیه و چند کشور عربی از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت کرده اند.

ترکیه،عربستان،قطر و اردن کشورهایی هستند که در منطقه با سیاست حمله آمریکا به سوریه موافقند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس هم در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش معتقد است حتی بدون تایید شورای امنیت هم باید اقدامی علیه حکومت سوریه انجام شود.

اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، اما گفته است اقدام نظامی بر ضد سوریه باید به تایید شورای امنیت سازمان ملل برسد.

اما همانگونه که در ابتدای گزارش نوشتیم طراح اصلی حمله محدود و موضعی به سوریه پس از آنه که پیشنهادش مورد حمایت قرار گرفته به تردید افتاده و گفته است که شک دارد ایناقدام نتیجه بخش باشد.

درحالی که پیشنهاد حملات هوایی «موضعی» علیه سوریه با حمایت بیشتر هر دو حزب در واشنگتن روبرو شده، کریس هارمر، تحلیلگر ارشد نیروی دریایی امریکا و طراح این استراتژی در گفت و گو با « فارین پالیسی» گفت: « هرگز فکرش را نمی کردم تحلیل های من درباره گزینه حمله موشکی کروز مورد حمایت قرار گیرند، اگرچه برخی از آن حمایت کردند.»

طرح حملات محدود و موضعی به این خاطر ارائه شده است که با توجه به اوضاع اقتصادی و هزینه های سرسام آور جنگ اجازه آغاز یک درگیری سنگین و طولانی مدت را به واشنگتن نمی دهد.آمریکا در جنگ عراق میلیاردها دلار هزینه کرد.

به نظر می رسد که استراتژی « کم هزینه» که اولین بار در ماه جولای موسسه مطالعات جنگ آن را منتشر کرد، مورد اقبال نمایندگان جمهوریخواه در کنگره قرار گرفته است.


دولت و ارتش سوریه قویا هر گونه دخالت در حمله شیمیایی روز چهارشنبه در این کشور را که در آن صدها نفر کشته شدند، تکذیب کرده است.

منبع : http://www.jamejamonline.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد