یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

مهمانی بدون تکلف

✅مهمانی بدون تکلف
یکی از آفت هایی که باعث شده جمع های میهمانی کم و یا کم رونق شود تکلفات و تجملاتی است که خانواده ها خود را مجبور به آن میکنند
چند رقم غذاو میوه و تنقلات که اغلب اسراف و دور ریخته میشود

اما روش اهل بیت ...
حارث اعور یکی از اصحاب خاص امیر المؤ منین علیه السلام به خدمت حضرت رسید و عرض کرد : یا امیر المؤ منین دوست دارم با خوردن غذا در خانه ما مرا سرافراز فرمائی !
حضرت فرمود : به شرط آنکه خود را بخاطر مهمانی من به تکلف و دردسر نیندازی . 1آنگاه به خانه حارث تشریف برد و حارث قطعه نان خالی برای حضرتش آورد . چون شروع به خوردن آن قطعه نان کرد ، حارث با نشان دادن چند در هم که در گوشه لباسش پنهان کرده بود - گفت : اگر بمن اجازه دهید با این پولی که دارم چیزی غیر نان برای شما خریداری و تهیه کنم ؟

امام فرمود : این نان چیزی باشد که در خانه ات موجود بود (آوردنش تکلفی نداشت ) اما چیز دیگر مایه تکلف باشد که من بشرط عدم تکلف دعوتت را پذیرفتم.²

منبع:(1)به سه شرط، آنکه آنچه در منزل است برایم بیاوری دوم از خارج منزل چیزی تهیه نکنی سوم آنکه بر خانواده ات سخت نگیری . خصال 1/188

(2)- با مردم اینگونه برخودر کنیم ص204 - فروع کافی 3/261

ما را در تلگرام دنبال کنید

https://telegram.me/valiasrmasjed

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد