یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

کجای قرآن نوشته که زنان باید حجاب داشته باشند؟

در دو مورد مسئله پوشش در قرآن مطرح شده یکی در سوره نور آیات 30 و 31 و دیگری در سوره احزاب آیه 59.

البته بر اهمیت عفت وپاکدامنی و حفظ حرمت اجتماع به طرق مختلف و مکرر در قرآن تاکید شده است اما کیفیت پوشش بانوان در دو مورد به روشنی بیان شده است در اینجا مضمون آیات 30 و 31 به طور خلاصه ذکر می شود که در این آیات این نکته ها مطرح شده :

الف- تذکر به مردان در باره پرهیز از نگاه حرام ورعایت پاکدامنی

ب- تذکر به زنان در باره پرهیز از نگاه حرام ورعایت پاکدامنی

ج-نهی زنان از آشکار نمودن زینت ها

د-پوشاندن گردن و سینه با روسری یا مقنعه

ه-ذکر موارد استثناء از پوشش

و-پرهیز از خود نمایی و جلب توجه نامحرمان

 

 

از این نکات آنچه بیشتر مربوط به بحث ماست نکات سوم و چهارم است

نهی از آشکار نمودن زینت

در بخشی از آیه میخوانیم {ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر}

یعنی زنان نباید زینت های خود را آشکار نمایند جز آنمقدار که طبیعتا ظاهر است.

واژه زینت در لغت به معنی چیزی است که موجب آراستگی است.

بنابر این زینت در زن  هر چیزی است که در شمار زیبایی ها و نیکویی ها آید.

 زینت:

       الف:   طبیعی :مانند موی سر              

        ب:   مصنوعی :                             

                  ب-1   رنگ : مانند انواع لوازم آرایش

                  ب-2  لباس: مانند برخی از لباسها که رنگ و نقش جلب توجه کننده دارند

                  ب-3  زیور: مانند النگو و گردنبند

اکنون که مفهوم زینت روشن شد باز هم آیه شریفه را مرور میکنیم

"آنان نباید زینت خود را آشکار سازند"

با توجه به مصادیق زینت ومثال هایی که بیان شد به روشنی از آیه ی شریفه استفاده میشود که خداوند اجازه نداده است زینت زن یعنی موی سر او و آرایش صورت و لباس های مهیج و زیور آلات او برای نامحرمان آشکار باشد.

اما در ادامه آیه می فرماید "الا ما ظهر منها" یعنی جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است.

که این استثناء با توجه به نکاتی که در روایات ما ونیز تفاسیر بعضی از عالمان دینی آمده است شامل گردی صورت ودست ها از مچ ها تا سر انگشت ها میشود.

اما از زینت های مصنوعی هم چیزهایی نظیر حلقه ازدواج که هدف از داشتن آن اعلام تاهل  و ازدواج است و غالبا به گونه ای نیست که جلب توجه کند از قانون حجاب استثناء شده است و غیر از این استثنائات بقیه بدن و زینت ها را باید از نا محرم پوشاند.

پوشاندن گردن وسینه به وسیله روسری یا مقنعه

در ادامه آیه می خوانیم "و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن "

واژه خمر جمع خمار در اصل به معنای پوشش است ولی معمولا به چیزی گفته میشود که زنان با آن سر خود را می پوشاندند (روسری یا مقنعه). جیوب  جمع جیب به معنای یقه پیراهن است که ازآن به گریبان تعبیر می شود و گاه به قسمت بالای سینه نیز گفته می شود.

زنان قبل از نزول آیه دامنه روسری خود را به شانه ها یا پشت سر می افکندند به طوری که گردن و کمی از سینه آن ها نمایان می شد و خداوند با فرستادن این آیه دستور داد : زنان روسری خود را بر گریبان خود بیفکنند تا  هم گردن وهم آن قسمت از سینه که بیرون است پوشیده باشد.

پس می بینیم که بحث پوشش بانوان و کیقیت آن در آیات قرآن مطرح شده است.

انشاءالله در آینده در باره فلسفه حجاب گفتگو خواهیم کرد.

منبع : کتاب نامه ای به خواهرم نوشته استاد مهدی عدالتیان با تلخیص و تصرف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد