یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

یک پرسش

در راستای پاسخ گویی به سولات تربیتی و شبهات دینی فعالیت میکند

اعتبارات دولتی خط 2 قطارشهری مشهد در بهارستان

شهرآرا بررسی می کند ،پیگیری تخصیص اعتبارات دولتی خط 2 قطارشهری مشهد در بهارستان
بهره‌مندی از جابه‌جایی ریلی به عنوان یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی در کلان‌شهری همچون مشهد که بیش از سه میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده و افزون بر آن، سالانه پذیرای بیش از 25میلیون زائر و مسافر است،‌ اگر به ضرورت نان شب نباشد،‌ کم از آن هم نیست، به ویژه اینکه این شهر در چشم‌اندازی 20 ساله قرار است میزبانی از 45 تا50 میلیون زائر را نیز عهده‌دار شود. همه این موارد یاد شده بر لزوم توجه بیشتر به شبکه ریلی در این استان افزوده است.
به دنبال اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی در مشهد که عنوان می‌شود روزانه تا 5 میلیون و در برخی موارد بیش از این، سفر درون شهری و جا‌به‌جایی دارد، از گذشته طرح‌هایی همچون راه‌اندازی و توسعه خطوط قطارشهری، در شمار بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌ها قرار داشته است.
اگر گریزی به سال‌های قبل بزنیم و از خط یک قطارشهری که با سلام و صلوات راه افتاد، چشم‌پوشی کنیم، حالا دو سالی می‌شود که خط دو قطار شهری مشهد از روی کاغذ به میدان عملیاتی شدن وارد شده است.
21 سال قبل بود که طرح مطالعات جامع حمل و نقل مشهد توسط مسئولان وقت شهرداری تدوین و به دنبال آن، طرح مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در اوایل سال 73 توسط مرکز مطالعات و تحقیقات حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف تهیه شد. پس از مطالعات برای تعیین مسیر تردد خط دو قطار شهری، بهترین گزینه از انتهای خیابان فدائیان اسلام (نخریسی) تا انتهای بلوار وکیل‌آباد انتخاب شد، به گونه‌ای که از این مسیر در چشم‌انداز سال 95 به عنوان پرترددترین مسیر یاد شد و مقرر گردید 33قطار با فاصله‌های زمانی حداقل کمتر از سه دقیقه در این مسیر تردد کنند. در همان زمان و با مطالعات و اظهارات تیم مطالعاتی این طرح، اعلام شد مشهد نیازمند 4خط مترو است و این طرحی بود که در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور نیز به تصویب رسید و متولیان شهر تصمیم گرفتند خطوط دیگر را نیز در مشهد راه‌اندازی کنند.
خط یک؛ هنوز 5 کیلومتر مانده!
حال با گذشت چند سال از بهره‌برداری خط یک قطارشهری مشهد، عملیات عمرانی مسیر 5کیلومتری اتصالی به انتهای این خط که قرار است تا فرودگاه ادامه داشته باشد، به دلیل مشکلات مالی و تامین اعتبار نشدن، به کندی پیش می‌رود. البته شواهد و دلایل این نبود اعتبار به خط دو قطار شهری هم سرایت کرده و گویا قرار است با وجود وعده‌‌های ناتمام مسئولان ملی، خط دو قطار شهری هم سال‌های بلند بی‌‌پولی را تجربه کند تا شهروندان مشهدی و زائرانی که هر سال 25میلیون نفرشان عزم مشهد می‌کنند باز هم با مشکلات و گره‌های کور ترافیکی دست و پنجه نرم کنند.
بن‌بست خط 2 و دیوار بلند بی‌اعتباری!
آنچه مشخص است این است که در حال حاضر خط دو قطار شهری وارد کوچه‌ای شده که انتهایش بن‌بست است؛ بن‌بستی که با دیوار بلند نبود اعتبار همراه است. بر طبق آنچه که در برنامه بودجه هر ساله در نظر گرفته شده است، دولت باید هر ساله بودجه‌ای برای بخش حمل و نقل شهرها اختصاص دهد، درست بر همین اساس بود که قرار شد دولت 50 درصد بودجه خط دو قطار شهری مشهد را بپردازد و پرداخت نیم‌دیگر این سهم بر دوش شهرداری باشد، با این حال دولت در سال جاری و در وضعیت تورم پیش آمده، از تعهدات خود سر باز زد و تنها به پرداخت 13میلیارد تومان از بودجه وعده داده شده –‌ آن هم بودجه‌ای که مربوط به یارانه بلیت مترو بود – اکتفا کرد تا با توجه به وضعیت پیش آمده، اختصاص باقی‌مانده اعتبارات تکلیفی همچنان در‌هاله‌ای از ابهام باقی بماند.
نکته جالب توجه در این است که خط 2 قطارشهری مشهد که در حال حاضر در ۲ نقطه جنوبی از رضاشهر و شمالی از انتهای بولوار دوم طبرسی به طول ۱۵کیلومتر در حال احداث است، ۱۳ایستگاه دارد. در این پروژه عظیم که از مهم‌ترین پروژه‌های پایتخت معنوی ایران نیز محسوب می‌شود، تی‌بی‌ام‌ها در عمق 17 تا 25 متری زمین در حال فعالیت هستند، اما به دلیل محدودیت منابع اعتباری و تزریق نشدن بودجه از سوی دولت، از این ظرفیت‌ها به طور حداکثری استفاده نمی‌شود که این امر موجب عقب‌افتادگی بیش از حد پیشرفت فیزیکی این خط شده است.
دولت پول نمی‌دهد، بانک مرکزی مجوز!
همه نامهربانی‌ها با احداث خط 2 قطارشهری مشهد تا جایی پیش رفته است که نه تنها دولت تعهد خود را عملیاتی نمی‌کند، بلکه بانک مرکزی هم که می‌تواند با ارائه مجوز فروش اوراق مشارکت کمک شایانی به این خط کند، همچنان در صدور این مجوز تعلل می‌کند؛‌ ماجرایی که به گفته شهردار مشهد، امضای رئیس کل بانک مرکزی را دارد، اما معلوم نیست چرا جلوی انتشارش گرفته شده است؟!
عدم تخصیص اعتبار از سوی دولت در حال تبدیل شدن به فاجعه است
همه این موارد در حالی است که رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد نیز از عقب‌ماندگی‌های عملیات ساخت خط 2 قطار شهری مشهد ابراز نگرانی کرده است و می‌گوید: طبق آنچه که به تصویب رسیده، باید دولت در سال جاری 130میلیارد تومان اعتبار برای احداث خط 2 قطارشهری مشهد اختصاص می‌داد که متاسفانه تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است.
جواد داوودآبادی می‌افزاید: مشهد نیازمند سرعت بخشیدن در فراهم‌سازی زیرساخت‌های حمل و نقل است، اما این مسئله همچنان از جانب دولتی‌ها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
وی یکی از زیرساخت‌های مهم در مشهد را بحث حمل‌ونقل عمومی می‌خواند و از عقب‌ماندگی‌های این شهر در این حوزه به دلیل کمبود اعتبارات یاد می‌کند.
داوودآبادی ادامه می‌دهد: قطار شهری هیچ ترافیکی برای این شهر ایجاد نمی‌کند و شهروندان مشهدی را هم برای تردد آسان از انبوه ترافیک نجات می‌دهد.
وی به روند کند اجرای خط 2 قطارشهری مشهد اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر عملیات اجرایی این خط بیش از 2 سال از برنامه زمان‌بندی برای بهره‌برداری عقب است.
نمایندگان باید پیگیری کنند
وی با بیان اینکه اختصاص نیافتن اعتبارات لازم از سوی دولت در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است، تاکید می‌کند: یکی از کارایی‌های استاندار جذب این بودجه‌هاست تا زیرساخت‌های این شهر هر چه زودتر آماده شود.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد، راه‌اندازی و ادامه خطوط قطارشهری را برای مشهد که خودروهای آن در حال افزایش است، حیاتی می‌داند و پیگیری بودجه‌هایی که حق این شهر است را از وظایف اصلی نمایندگان این شهر عنوان می‌کند.
تلاش می‌کنیم متوقف نشود!
در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد، شرایط سختی را برای ادامه راه احداث خط 2 قطارشهری مشهد به وجود آورده است.
مسعود بیژنی در خصوص وضعیت خط 2 قطارشهری که شنیده‌ها حاکی از تعطیلی بخش‌هایی از آن است، می‌گوید: تاکنون پروژه خط 2 قطارشهری مشهد تعطیل نشده است و با تمام تلاش خود به دنبال تامین نقدینگی هستیم تا پروژه تعطیل نشود.وی با بیان اینکه عملیات احداث خط 2 قطارشهری مشهد به کندی پیش می‌رود، عنوان می‌کند: دولت همچنان سهم 130میلیاردی خود برای سال 91 را پرداخت نکرده است. به گفته وی در خلال تامین نکردن اعتبارها از سوی دولت، شهرداری مشهد 112میلیارد تومان برای پیشبرد و احداث این خط اعتبار اختصاص داده است که اگر این پرداخت‌ها نبود، پروژه خط ۲ به این مقدار پیشرفت فیزیکی نمی‌رسید و متوقف می‌شد.وی پیشرفت فیزیکی احداث خط 2 قطارشهری مشهد را 19درصد اعلام کرده و می‌افزاید: تا زمانی که پول نباشد پیشرفتی حاصل نمی‌شود و با این وضعیت مالی احتمال تعطیلی برخی کارگاه‌های خط 2 قطار شهری وجود دارد، اما امیدواریم همچون گذشته شهرداری دستمان را بگیرد.
به گفته وی کل هزینه احداث خط 2 قطار شهری مشهد حدود هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
برای شروع خط سوم بودجه نداریم
بیژنی در ادامه سخنان خود با اشاره به خط 3 قطار شهری مشهد نیز عنوان می‌کند: با این وضعیتی که در حال حاضر با آن روبه‌رو شده‌ایم اعتباری برای آغاز عملیات خط 3 قطارشهری مشهد نداریم. وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به یارانه بلیت‌هایی که هنوز دولت پرداخت نکرده است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: مبلغ زیادی از یارانه بلیت‌های قطارشهری در سال ۹۱ هم پرداخت نشده و محدودیت‌ها در صدور مجوز فروش اوراق مشارکت نیز در کنار این امر مهم‌ترین دغدغه شده است.مدیرعامل قطارشهری مشهد تاکید می‌کند: چناچه مجوز انتشار اوراق مشارکت برای خط 2 قطار شهری مشهد داده شود می‌توانیم این پروژه را با سرعت بیشتری پیش ببریم و تا حدودی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.
این همه در حالی است که نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص رفع مشکل قطار شهری مشهد به‌زودی خبر می‌دهد.
جواد کریمی در این خصوص می‌گوید:‌ تامین اعتبار خط 2 قطار شهری با همکاری نمایندگان مردم مشهد در مجلس و شهرداری قابل حل است و این مشکل به‌زودی حل می‌شود.
وی با اشاره به مشکلات احداث خط یک در گذشته اظهار می‌دارد: یکی از مشکلات اساسی در زمان احداث خط یک قطار شهری مشهد تامین اعتبار بود، اما در حال حاضر از نکات مثبت خط دوم، حضور پیمانکار داخلی است. وی ادامه می‌دهد: در روند اجرایی خط 2 تا اندازه‌ای مشکلات اعتباری وجود دارد که این مهم با همکاری نمایندگان مجلس، مسئولان شهرداری و قطار شهری قابل پیگیری است.
وی اظهار می‌دارد: این مشکل به‌زودی و با برگزاری جلسه با معاون راهبردی رئیس‌جمهور، بانک مرکزی و صندوق توسعه حل می‌شود.

فاطمه شوشتری


منبع : http://shahrara.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد